Aktywność przed snem - jogging

Aktywność na dobry sen. Jaki sport wybrać?

Odpowiednio długi i dobrej jakości sen to podstawa dobrego samopoczucia. Człowiek wyspany jest pełen energii i może skoncentrować się na zadaniach, które stawia mu dzień. Prawdą jest, że dorośli ludzie potrzebują 7-9 godzin snu, by zregenerować siły. Niestety nie zawsze organizm chce współpracować i mimo położenia się spać o rozsądnej porze zasypiamy dopiero nad ranem. Bezlitosny budzik wzywa nas do szkoły czy pracy, ale jak sprawnie wypełniać obowiązki po 2 czy 3 godzinach snu? Odpowiedzią na to jest aktywność fizyczna. Uprawianie sportu podnosi komfort snu – sprawia, że człowiek lepiej zasypia, nie budzi się w nocy itd.

aktywność przed snem - joga

Jak sport wpływa na zdrowie?

Dobroczynny wpływ ruchu na zdrowie znany jest od tysięcy lat. Już starożytni Grecy uznawali aktywność fizyczną za element troski o swoje zdrowie. Sport wszakże wzmacnia układ odpornościowy, a co za tym idzie – zmniejsza podatność na choroby. Poprawia też sylwetkę, dzięki czemu ciało staje się bardziej atrakcyjnie, a to z kolei rzutuje na dobre samopoczucie i pewność siebie ćwiczących.

 

Aktywność fizyczna a sen

Regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają i niejako organizują sen. Sport rozluźnia mięśnie i „uczy” poprawnej techniki oddychania, co ułatwia zasypianie. Poza tym częstą przyczyną bezsenności są bóle wynikające z siedzącego trybu życia i wielu godzin w samochodzie. Aktywność fizyczna wspomaga leczenie tego typu dolegliwości.

 

Jakie ćwiczenia wybrać na dobry sen?

Aktywność fizyczna i sen to ważne połączenie, ale wciąż niestety niedoceniane. Choć niemal wszystkie ćwiczenie mają korzystny wpływ na zdrowie, to nie wszystkie nadają się, aby wykonywać je tuż przed położeniem się do łóżka. Boks czy wyczerpujące interwały najpewniej zadziałają odwrotnie, pobudzając nas do działania.


Na dobry sen polecamy uprawianie sportów, które wyciszą i odprężą organizm. Dla osób, które wolą ćwiczyć rano lub po pracy rekomendujemy aktywności siłowe. Choć bezpośrednio po takich ćwiczeniach człowiek czuje się wyczerpany, to wprowadzenie regularnego wysiłku do planu dnia przyczyni się do poprawy jakości snu.

 

Joga

Joga jest znanym lekarstwem na bezsenność, szczególnie jeśli jej przyczyną jest stres. Oferuje ćwiczenie skupiające się na oddechu i spokojnej gimnastyce. Połączenie ruchu i medytacji uspokaja umysł i rozluźnia ciało. Uważana jest jako jeden z najbardziej bezpiecznych sportów, który mogą uprawiać osoby w każdym wieku. Można zatem powiedzieć, że joga to forma rehabilitacji, ze względu na terapeutyczny wpływ ruchu na zdrowie i sen.

 

Pilates

Pilates to ten rodzaj ruchu, który ma korzystny wpływ na zdrowie kręgosłupa. Rozciągające ćwiczenia wzmacniają kości, poprawiają postawę ciała i rzeźbią sylwetkę. Poleca się go osobom starszym i po kontuzjach, którym lekarze zakazali bardziej forsowny sport. Sen po pilatesie jest głęboki i spokojny dzięki uregulowaniu ciśnienia tętniczego.

 

Jogging

Bieganie dotlenia organizm, dlatego osoby uprawiające jogging zasypiają szybciej i śpią zdrowym, głębokim snem. Jest to prawda, ale pod warunkiem, że na bieganie wybierzemy wczesne godziny. Poranny jogging pozwala cieszyć się pozytywną energią w ciągu dnia, a wieczorem daje ujście pozytywnemu zmęczeniu, które zagwarantuje dobry sen.

 

Trening obwodowy

Połączenie ćwiczeń cardio i siłowych (z kilkunastosekundową przerwą między nimi) spala dużo kalorii i zwiększa wydolność. Silne serce to mniejsze ryzyko wystąpienia zawału i miażdżycy.


Ponadto regularnie ćwiczenia z obciążeniem poprawiają wytrzymałość kości i stawów, co niweluje nocne bóle różnych części ciała. To wszystko potwierdza, że sport to zdrowie!

 

Trening siłowy

Zadaniem treningu siłowego jest zbudowanie mocnych mięśni i polepszeniu ogólnej kondycji fizycznej. Ćwiczenia z ciężarami o dużej wadze poprawiają m.in. wydolność układu krążenia, który jest odpowiedzialny za sen. Z kolei wysokiej jakości sen chroni układ krążenia. Powstaje „pozytywne koło zdrowia” – sport udoskonala sen, a sen pracuje na nasze zdrowie.

 

Jak naturalnie podnieść jakość snu?

Choć wszyscy wiemy, jak sport wpływa na zdrowie i sen, to nie można całej odpowiedzialności za jakość snu zrzucać na ćwiczenia fizyczne. Warto wspomagać się naturalnymi składnikami, które skrócą czas zasypania i zapewnią regenerujący sen. Dobrym ziołem na bezsenność jest melisa lekarska o działaniu obniżającym stany lękowe i uspokajającym. Melisę zaparza się jak herbatę i pije na godzinę przed pójściem spać. Niedobór żelaza i magnezu utrudnia zasypianie i sprawia, że wielokrotnie się budzimy w nocy. Żelazo można znaleźć w czekoladzie i czerwonym mięsie, a magnez występuje w pestkach dyni, płatkach owsianych i produktach żytnich.

 

Czy poziom melatoniny wpływa na dobry sen?

Oczywiście, że tak. Melatonina to istotny hormon, który ma znaczenie przy regulacji wielu funkcji biologicznych człowieka, m.in. odpowiada za głęboki sen. Niestety, szyszynka, która wydziela melatoninę, wraz z wiekiem zmniejsza jej porcję. Niemal wszyscy ludzie z każdym kolejnym rokiem życia odczuwają pogorszenie się jakości snu spowodowane niewłaściwym poziom tego hormonu. Rozwiązaniem problemu i receptą na dobry sen jest przywrócenie stężenia melatoniny w organizmie do właściwego poziomu.