sposoby na niewyspanie

7 sposobów na niewyspanie. Jak radzić sobie w ciągu dnia po nieprzespanej nocy?

Znasz to uczucie? Całą noc przewracasz się z boku na bok, nie mogąc zasnąć, a gdy w końcu udaje Ci się zmrużyć oko… dzwoni budzik. Jesteś przemęczony, trudno Ci funkcjonować, spada koncentracja i skupienie, poziom energii jest cały dzień bardzo niski. Na szczęście nie jesteś sam – nieprzespana noc zdarza się każdemu, a my podpowiemy Ci, jak przetrwać trudny dzień. Oto 7 sposobów na niewyspanie, które mogą Ci pomóc! 

sposoby na niewyspanie

Sposoby na niewyspanie. Jak funkcjonować po nieprzespanej nocy? 

Aby poczuć się lepiej po nieprzespanej nocy, trzeba zacząć dzień od czegoś, co pozwoli Ci się pobudzić. Jak to zrobić? I co dalej? Już odpowiadamy! 

 

  1. Pobudź się

 

Weź chłodny prysznic, który pobudzi krążenie i doda Ci energii. Możesz też postawić na kawę lub herbatę – są smaczne, to jasne, ale wysoka zawartość kofeiny pomoże Twojemu organizmowi się nieco rozbudzić. 

A wiesz, co działa jeszcze bardziej pobudzająco na ciało niż kofeina? Spacer i światło! Krótki spacer dotleni Twój organizm i pozwoli Ci poczuć się lepiej. Dodatkowo wystawienie się na światło słoneczne (oczywiście poza okresem zimowym – wtedy najczęściej nie masz możliwości zażyć słońca jeszcze przed pracą, szkołą czy studiami) pozwala regulować rytm okołodobowy i wydzielanie melatoniny, tak zwanego "hormonu ciemności".  

A jeśli lubisz ruch, postaw na proste ćwiczenia: nawet krótka rozgrzewka pobudzi Cię do życia! 

 

  1. Zadbaj o nawodnienie

 

Zaraz po wstaniu wypij szklankę wody, aby nawodnić organizm po nocy. Pamiętaj, aby pić wodę regularnie małymi łykami w ciągu dnia; unikaj z kolei słodkich napojów, które podnoszą poziom cukru i mogą przyczynić się do uczucia senności. 

 

  1. Jedz zdrowo!

 

Po przebudzeniu zjedz lekkie śniadanie bogate w białko i błonnik, aby zapewnić organizmowi dobry start. Jednocześnie nie zapominaj, że w diecie powinny znaleźć się węglowodany złożone, które dodadzą Twojemu ciału energii – samo białko może tutaj nie wystarczyć. Aby nie czuć się sennie, unikaj ciężkich i tłustych potraw oraz słodyczy, które będą powodować szybki wzrost i spadek cukru, utrudniając Ci funkcjonowanie. Jedz regularne posiłki i zdrowe przekąski w ciągu dnia – pamiętaj, że jedzenie to paliwo.  

 

  1. Dbaj o swój komfort

 

Pamiętaj, że nawet po trudnej nocy można spróbować wejść w kolejny dzień z dobrą energią. Załóż wygodne ubrania i (jeśli to możliwe) zadbaj o odpowiednie oświetlenie i temperaturę w pomieszczeniu.  

 

  1. Krótka drzemka może Ci pomóc

 

Zrób sobie krótką drzemkę w pierwszej połowie dnia, ale zadbaj o to, żeby nie przerodziła się ona w długi sen: niech trwa maksymalnie 20 minut! Badania wykazały, że najbardziej optymalna długość drzemki to 10 minut1 – ustaw sobie więc budzik i ruszaj dalej. Dobra drzemka może pomóc Ci podnieść poziomy energii i wejść w dalszą część dnia z dobrym nastawieniem. 

 

  1. Jeśli to tylko możliwe, unikaj stresu

 

WIesz, że stres może pogorszyć objawy niewyspania? Znajdź swoje sposoby na relaks i ucz się radzić sobie z trudnymi emocjami czy sytuacjami. Może pomogą Ci joga, medytacja czy ulubiona muzyka?  

 

  1. Korzystaj z naturalnych sposobów na pobudzenie!

 

Kawa to jeszcze nie wszystko. Wiesz, o jakich naturalnych sposobach warto wiedzieć? Rozważ użycie olejku eterycznego z mięty pieprzowej do wtarcia w skronie, który może pomóc Ci się rozbudzić. Także zimny kompres czy maseczka nałożone na twarz bywają pomocne.

  

Sposoby na niewyspanie – podsumujmy 

Pamiętaj, że nieprzespana noc to nie koniec świata: skup się na tym, co możesz zrobić teraz, aby poprawić swoje samopoczucie. Jeśli nieprzespane noce zdarzają się często, zastanów się, z czego to wynika – może czas odwiedzić poradnię snu albo suplementować melatoninę czy tryptofan? 

Pamiętaj! Jeśli nieprzespana noc wynika z problemów z bezsennością i problem powraca, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Może pomóc Ci dobrać właściwą suplementację, skierować do poradni specjalizującej się w zaburzeniach snu albo doradzić terapię.