Wpływ hałasu na sen – w jaki sposób go ograniczyć?

Wpływ hałasu na sen – w jaki sposób go ograniczyć?

Dźwięki są dla człowieka czymś naturalnym. Słuch wykształca się jeszcze w łonie matki. Przychodząc na świat, mamy do czynienia z wszelkimi dźwiękami już od pierwszych chwil. Niestety jednak hałas potrafi być dla nas bardzo szkodliwy. Przez rozwój cywilizacji oraz technologię, nadwyrężamy swój słuch, nie zdając sobie z tego sprawy. Szczególnie gdy nasz organizm starzeje się, hałas może okazać się dużym problemem i prowadzić do zaburzeń snu. Jak sobie radzić ze źródłami hałasu, na które nie mamy wpływu? Jak spać spokojnie wśród zgiełku miasta? Podpowiadamy!

Wpływ hałasu na sen – w jaki sposób go ograniczyć?

Kiedy hałas nie pozwala na sen. Współczesne przyczyny bezsenności

Zanieczyszczenie akustyczne powietrza w ostatnich latach cały czas wzrasta. I to już nie tylko w dużych, ruchliwych miastach. Nadmierny hałas, z którym mamy do czynienia, jest dużym zagrożeniem dla naszego zdrowia. Nie tylko obniża jakość życia, ale również jest czynnikiem wpływającym na choroby serca.


Hałasem możemy nazwać wszystkie dźwięki, których nie chcemy słyszeć. Jest to kategoria subiektywna. To, co dla jednej osoby jest hałasem, dla drugiej może nim nie być. Przykładem będzie bardzo częsta sytuacja, która zdarza się w blokach mieszkalnych. Jeśli nasz sąsiad słucha muzyki, to dla niego nie jest ona hałasem. Dla nas po drugiej strony ściany już tak. Odgłosy codziennego życia wśród sąsiadów to jedno, ale co zrobić z ruchliwą ulicą za oknem? Pisanie pism do władz miasta często nic nie daje. Niestety nie zawsze infrastruktura jest tak zaprojektowana, aby chronić osiedla mieszkalne dźwiękoszczelnymi ścianami. Rzadko kiedy też możemy sobie pozwolić na przeprowadzkę.


Jeśli hałas za oknem wpływa na sen, to nasza jakość życia znacząco spada. Jesteśmy zmęczeni i zestresowani, a to może prowadzić do bezsenności. Co robić w takiej sytuacji? Należy bardziej niż w innych sytuacjach zadbać o siebie oraz swoje miejsce do spania.


Dopuszczalne normy hałasu w miastach

To, że hałas wpływa na jakość snu, jest bezsprzeczne. Nie musi być to wcale hałas o dużym natężeniu. Nadwrażliwość na hałas pojawia się już po przekroczeniu poziomu 30 decybeli. Żeby łatwiej sobie wyobrazić skalę, warto nadmienić, że w lesie przy bezwietrznej pogodzie mamy do czynienia z 20 decybelami. Przy stałym źródle hałasu stężenie hormonu stresu zwiększa się, także podczas snu. Zwiększone stężenie adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu powoduje wzrost stężenia lipidów oraz glukozy we krwi. To może prowadzić do ryzyka wystąpienie nadciśnienia tętniczego, którego skutkiem są zawały i udary.


Wrażliwość na hałas. Co mogę z tym zrobić?

Skoro nie mamy wpływu na sposób funkcjonowania okolicznych szos i autostrad, należy walczyć z nadmiernym hałasem dostępnymi nam środkami. Oto kilka sprawdzonych sposobów, po które warto sięgnąć, jeśli mamy kłopoty ze snem.
Zobacz także nasz artykuł na temat jet lagu - https://melatonina.pl/akademia-snu/rytm-okolodobowy-i-jego-zaburzenia/zespol-naglej-zmiany-strefy-czasu-jet-lag.


1. Zatyczki do uszu

Zdecydowanie najtańsze oraz najszybsze rozwiązanie. Zatyczki do uszu kupimy w każdej aptece. Zatyczki pomogą osobom wrażliwym na hałas szybko pozbyć się docierającego źródła niechcianych dźwięków.


2. Wycisz sypialnię

Uszczelnienie lub wymiana okien to dobre, choć nieco droższe rozwiązanie. Istnieją technologie, które umożliwiają wygłuszenie podłogi oraz ścian pokoju, w którym śpimy. Wymaga to zatrudnienia ekipy remontowej, ale daje gwarancję ciszy i spokoju.


3. Muzyka relaksacyjna i biały szum

Ciekawym i skuteczny sposobem może być skorzystanie z aplikacji z białym szumem. Słuchanie szumu pomoże zablokować odgłosy dobiegające z otoczenia, a także zapewnia nieprzerwane, kojące dźwięki. Dzięki słuchawkom oraz smartfonowi w szybki sposób odpłyniesz w objęcia Morfeusza.


4. Przywróć odpowiedni poziom melatoniny w organizmie

Z wiekiem poziom melatoniny w organizmie spada. O przywrócenie odpowiedniego poziomu hormonu snu w organizmie musimy samodzielnie zadbać. Najlepiej sięgnąć po sprawdzony lek. Taki, który dzięki odpowiedniej zawartości melatoniny korzystnie wpłynie na nasz organizm. Przede wszystkim jednak pomoże pokonać drażliwość oraz niepokój związany z odbiorem dźwięków z zewnątrz.


5. Zmęcz się przed snem

Przed snem warto się… zmęczyć! Szczególnie na świeżym powietrzu. Problemy ze snem są często wywołane nieprawidłowościami ze strony układu krążenia oraz układu nerwowego. Siedzenie w domu, spożywanie nadmiernej ilości cukru, oglądanie telewizji – wszystko to może negatywnie odbić się na zdrowiu. W efekcie nasze ciało jest zastałe i niedotlenione. Dlatego codziennie warto wychodzić na zewnątrz. Jazda na rowerze, jogging, spacery czy ćwiczenia na osiedlowej siłowni w parku. Jeśli porządnie dotlenimy się i zmęczymy w ciągu dnia, wieczorem hałas przestanie nam przeszkadzać.


6. Naucz się rozluźniać i relaksować

Przed snem warto sięgnąć po techniki relaksacyjne. Delikatne rozciąganie całego ciała, medytacja, słuchanie nagrań z dźwiękami przyrody. To wszystko może pomóc wyciszyć się osobom wrażliwym na hałas. Zrezygnujmy przed snem z telewizora i telefonu. Nie oglądajmy wiadomości. Sięgnijmy raczej po przyjemną lekturę oraz muzykę.