co zrobić przed snem żeby się wyspać

Co zrobić przed snem żeby się wyspać? 7 wskazówek

Na pewno wiesz, że sen jest jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Odpowiednia ilość i jakość snu wpływa na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne, koncentrację, pamięć i samopoczucie. Niestety, wiele osób zmaga się z problemami ze snem –  jeśli należysz do tej grupy i chcesz się dowiedzieć, co robić przed snem, żeby się wyspać, podpowiadamy! 

co zrobić przed snem żeby się wyspać

 

Co zrobić przed snem, żeby się wyspać? 7 nietypowych sposobów na dobry sen 

 

  1. Technika 4-7-8:

 

Ta prosta technika oddechowa opracowana przez dr. Andrew Weila może pomóc Ci się zrelaksować i obniżyć poziom stresu, przyczyniając się tym samym do łatwiejszego i szybszego zasypiania. Składa się z trzech faz: 

 

  • Oddychanie. Połóż czubek języka na górnych zębach, za przednimi zębami. Zamknij usta i oddychaj przez nos, licząc w myślach do 4. 
  • Wstrzymanie oddechu. Wstrzymaj oddech na 7 sekund. 
  • Wydychanie. Wydychaj przez otwarte usta, licząc do 8. 
  •  

Powtórz ten cykl 4 razy. Możesz również zwiększyć liczbę cykli, jeśli czujesz taką potrzebę. 

 

  1. Ciepłe skarpety!

 

Czy wiesz, że badania wykazały, że noszenie skarpetek podczas snu w chłodnym otoczeniu pozytywnie wpływa na jakość snu?2 Efekty, o jakich mowa, to m.in. krótszy czas zasypiania, dłuższy całkowity czas snu i rzadsze budzenie się w nocy. Nawet mimo tego, że temperatura ciała nie ulegała znaczącej zmianie!  

 

Wskazówka: Jeśli nie lubisz spać w skarpetkach, załóż grube skarpety na 20-30 minut przed snem, aby rozgrzać stopy zawczasu. Możesz również dodać do ciepłej wody kilka kropel olejku lawendowego lub rumiankowego i zrobić domowe SPA dla stóp. 

 

  1. Poćwicz, aby zrelaksować mięśnie

 

Przed snem wykonaj proste ćwiczenia rozluźniające. Napnij i rozluźnij kolejno wszystkie partie mięśni, zaczynając od stóp i kończąc na głowie. Każde napięcie powinno trwać około 5 sekund, a rozluźnienie 10 sekund. Dzięki temu zmniejszysz napięcie w ciele. 

 

  1. Wypróbuj aromaterapię

 

Olejek lawendowy, rumiankowy lub z drzewa sandałowego mają właściwości uspokajające i relaksujące, a aromaterapia, szczególnie oddechowa, wspomaga zasypianie.3 Dodaj kilka kropel olejku do dyfuzora lub wmasuj go w skronie, kark lub stopy. Możesz również użyć olejków do aromatycznej kąpieli. 

 

  1. Przeczytaj książkę – ale papierową

 

To może nie najlepsza informacja dla fanów e-booków, ale czytanie książek papierowych przed snem może pomóc się odprężyć i oderwać od ekranu. Światło niebieskie emitowane przez ekrany elektroniczne może hamować produkcję melatoniny, hormonu snu, utrudniając regulację rytmu dobowego i, w konsekwencji, zasypianie. 

 

  1. Napij się mleka. Migdałowego!

 

Napój migdałowy zawiera duże ilości magnezu, które sprzyjają odpoczynkowi i zasypianiu. Dodaj do niego łyżeczkę miodu dla lepszego efektu. Możesz również wypić napar z melisy, rumianku lub lawendy – ziołowe herbaty na sen mogą Ci pomóc poczuć się lepiej, spokojniej, szybciej zrelaksować i uspokoić rozbiegane myśli. 

 

Ciekawostka: Migdały są źródłem melatoniny, hormonu regulującego cykl snu i czuwania. Melatonina w połączeniu z innymi niezbędnymi składnikami odżywczymi znajdującymi się w migdałach (takimi jak magnez, wapń i cynk) może pomóc Ci osiągnąć maksymalnie regenerujący sen.

 

  1. Stwórz… „mapę myśli” snu

 

Co zrobić przed snem, żeby się wyspać? Zastanów się, co może Ci przeszkadzać w zasypianiu (np. stres, myśli o pracy) i zapisz to na kartce. Następnie obok każdego problemu zapisz rozwiązanie. To pomoże Ci uporządkować myśli i zredukować stres, pozwalając skupić się na tym, co najważniejsze: na wypoczynku!  

 

Co robić przed snem, żeby się wyspać? Podsumujmy! 

 

Stosując się do tych wskazówek możesz poprawić jakość swojego snu i cieszyć się większą ilością energii w ciągu dnia. Dobry sen to inwestycja w Twoje zdrowie i dobre samopoczucie! 

 

Pamiętaj! Jeśli masz problemy ze snem, które trwają dłużej niż 2 tygodnie, skonsultuj się z lekarzem. Lekarz może pomóc Ci zidentyfikować przyczynę problemów ze snem i zaleci odpowiednie postępowanie. Nie bagatelizuj niedoborów snu.