jak dobrze spać na emeryturze

Jak wysypiać się na emeryturze? Poradnik

Wiele osób z niecierpliwością oczekuje momentu przejścia na emeryturę. W wyobraźni ten czas maluje się jako zasłużony odpoczynek po wieloletniej, ciężkiej pracy zawodowej. Jednak, niestety, rzeczywistość bywa rozczarowująca. Często bowiem po przejściu na zasłużony odpoczynek wielu seniorów nie potrafi wypełnić sobie pustki po utraconych obowiązkach. Rozregulowany tryb dnia, zmiany w funkcjonowaniu, ograniczenie aktywności oraz spadek poziomu melatoniny w organizmie mogą prowadzić do problemów ze snem, a nawet bezsenności. Jak sobie z tym radzić? Podpowiadamy!

dobry sen w trakcie emerytury

Organizacja czasu. Wreszcie możesz o siebie zadbać!

W Polsce wiek emerytalny to 65 lat dla mężczyzn oraz 60 dla kobiet. Jest to jednak wiek, w którym wiele osób nadal czuje się pełnych sił i wigoru. Nie każdy ma chęć rezygnować z pracy zawodowej. Dla osób, których praca jest źródłem pasji oraz radości, zrezygnowanie z niej byłoby czymś smutnym i dołującym. Niestety jednak nie zawsze mamy wybór. Często przyczyny zdrowotne czy sytuacje życiowe zmuszają nas do przejścia na emeryturę. Niektórzy z kolei z niecierpliwością wyczekują tego wieku. Niestety często okazuje się, że większość czasu zajmowana przez pracę, nagle pozostaje pusta i należy ją jakoś wypełnić. Przejście na emeryturę wymaga od nas, przynajmniej na początku, świadomego podejścia do organizacji czasu.

Przez większość życia dbamy o innych, staramy się zaspokoić potrzeby bliskich. Emerytura to czas, który możemy poświęcić w głównej mierze sobie! Nie jest to oczywiście na początku łatwe. Rezygnacja, nuda, rozleniwienie i apatia, które towarzyszą niektórym na początku, mogą prowadzić do zaburzeń snu na emeryturze. Aby tego uniknąć, warto zrobić listę naszych marzeń oraz rzeczy, które przez ostatnie lata chcieliśmy zrobić, ale z różnych przyczyn było to niemożliwe. Zadbanie o ogródek, nauka jazdy na nartach, przeczytanie zaległych książek, a może zapisanie się na zajęcia taneczne? Lista pomoże nam w poznaniu siebie, zmusi do zastanowienia się nad swoimi potrzebami oraz pragnieniami.

 

Nowe hobby. Jak wybrać aktywność dla siebie?

Wybór nowego hobby na emeryturze jest bardzo ważny, jednak dla niejednej osoby może stanowić duży problem. Ale to jeden z warunków, by uniknąć problemów ze snem na emeryturze. Zajęci codziennie pracą, często nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile możliwości na miłe spędzenie czasu nas omijało. Festyny, festiwale, koncerty, przedstawienia, premiery kinowe – wszystko to od dzisiaj jest w zasięgu naszej ręki, a do tego często ze zniżką emeryta. Co zrobić jeśli na początku nie mamy pomysłu na swoje hobby? Warto zacząć od zadbania o swoje zdrowie oraz formę.

Po pierwsze zwróćmy uwagę na codzienną dietę. To bardzo ważne, aby w wieku emerytalnym szczególnie skupić się na odżywianiu. Mając więcej wolnego czasu, nie bójmy się eksperymentować! Sięgnijmy po nowe przepisy pełne warzyw i owoców. To również dobry pretekst, aby zaprosić najbliższych do siebie na obiad. Po drugie, nie zasiadajmy się przed telewizorem! Ruch jest szczególnie ważny dla seniorów. Spacery, jogging, nordic walking czy jazda na rowerze – to tylko niektóre aktywności, które możemy uprawiać codziennie i to zupełnie za darmo. Bardzo popularne są również zajęcia dla seniorów w wielu klubach fitness, szkołach czy domach kultury. Tam pod okiem wykwalifikowanego instruktora możemy rozpocząć swoją przygodę z aktywnością fizyczną, na którą do tej pory nie mieliśmy czasu. Po trzecie, znajdźmy codziennie pretekst żeby wyjść z domu. Spotkanie klubu emeryta, spotkanie z sąsiadką, a może wyjście do pobliskiej biblioteki? Każdy powód jest dobry, byle nie zamykać się samotnie w przysłowiowych czterech ścianach. Wszystko to sprawi, że nasz organizm zwyczajnie będzie mógł się zmęczyć w ciągu dnia. Nie będziemy mieć czasu na drzemki i wylegiwanie się na kanapie, jest więc większa szansa, że nie dopadną nas problemy ze snem na emeryturze.

 

Bezsenność na emeryturze. Co zrobić, aby dobrze spać?

Za jakość naszego snu w dużej mierze odpowiada hormon zwany melatoniną. Jest on wytwarzany w naszym mózgu, jego obecność zapewnia spokojny odpoczynek, dotlenienie, a także zwiększa odporność organizmu. Melatonina jest odpowiedzialna również za nasz dobowy zegar biologiczny. Wraz z wiekiem poziom melatoniny w organizmie znacznie spada, co możemy zaobserwować od 55 roku życia. U bardzo wielu osób problemy ze snem pogłębiają się właśnie na emeryturze i wynikają ze zmiany codziennych przyzwyczajeń, stąd tak ważne, aby nie rezygnować z aktywności. Ponadto wpływ ma na to obniżający się poziom melatoniny. Sięgnięcie po melatoninę w tabletkach spowoduje przywrócenie właściwego jej poziomu, co w połączeniu ze zdrową dietą oraz ruchem pomoże w zapewnieniu odpowiedniej jakości snu.

Po jaką dawkę melatoniny należy sięgnąć? Jak wszystkie preparaty, również i zażywanie melatoniny należy skonsultować z lekarzem. Najczęściej jest to dawka od 0,5 do 10 mg na dobę. Przyjmuje się ją zazwyczaj przed snem. Po zażyciu melatoniny warto się wyciszyć, nie sięgać po telefon oraz ograniczyć oglądanie telewizji. Wskazana jest w tym czasie medytacja, relaks oraz lektura np. ulubionej książki.